توضیحاتی درباره طرح ولایت

http://telegram.me/esfvelayat

      

طرح مبانی اندیشه اسلامی چیست؟

انقلاب اسلامی بعنوان یک نهضت مستمر در جهت رسیدن به اهداف نهایی خویش معنا یافته است.زنجیره منطقی اهداف انقلاب اسلامی ایران شامل تحقق انقلاب اسلامی، استقرار و استحکام نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، ایجد جامعه اسلامی(کشور اسلامی) و در نهایت رسیدن به امت اسلامی(دنیای اسلام) است.با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی و با وجود تلاش های صورت گرفته، همچنان در تحقق سه مرحله اخیر کاستیهای فراوانی وجود دارد.

در ادبیات راهبردی راهبران انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی بعنوان هدف نهایی انقلاب اسلامی دانسته میشود و تمدن اسلامی دارای دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری است که بخش دوم به تعبیر امام خامنه ای (حفظه الله) بخش متن، اصلی و اساسی تمدن میباشد که البته به نظر ایشان تاکنون پیشرفت چشمگیری صورت نگرفته است.

البته پیشرفت واقعی در نرم افزار یا همان فرهنگ ناب اسلامی نیازمد شناخت منزلت و عناصر آن می باشد که محققا آنچه اساس این هندسه نرم افزار تمدنی قرار میگیرد و اساس انسانیت و سعادت انسانی می باشد باورها و ارزش ها مبتنی بر مبانی صحیح و مستحکم است.

 

 

بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی و استمرار ارزش ها و باور های دینی در جامعه، دشمنان اسلام حیات مادی خود را در خطر دیدند. از این رو در صدد تضعیف و ایجاد انحراف در مبانی باور های دینی نسل جوان بر آمده، براندازی نرم اعتقادات فکری را با القائات افکار انحرافی همچون نسبیت و شکاکیت معرفتی، مادیمادی انگاری جهان و انسان، نسبیت ارزشی، دموکراسی و ... طراحی کردند.یکی از راهکار های اصلی مقابله با این توطئه ها، توسعه و گسترش معرفت و بصیرت ئینی، بر پایه اندیشه های بنیادین اسلامی برای تقویت قدرت تحلیل منطقی و مستدل میباشد که در همین زمینه، دوره آموزشی مبانی اندیشه اسلامی( طرح مبانی اندیشه اسلامی) طراحی شده است.

در ای بین ضرورت آشنایی و تعمیق مبانی اندیشه اسلامی برای طلاب و نخبگان دانشجویی از آن جهت مضاعف است که این قشر فرهیخته در پاسخگویی متناسب نسبت به پرسش های متنوع و شبهات گوناگونی که از سوی جوانان، به ویژه دانشجویان و اساتید دانشگاه ها مطرح میشود، رسالتی بی بدیل را بر دوش دارد.مهمترین شرط ماجهه مطلوب با پرسش های اساسی فرهیختگان برخورداری از نظام فکری متناسب با اندیشه های ناب اسلامی و آشنایی با پایه های معرفتی و تفکر غربی است.

همچنین اسلامی سازی دانشگاه بطور عام و علوم اسلامی بطور خاص، درک صحیح اسلامی سازی علوم و چگونگی تولید علم دین، مبتنی بر درک صحیح از اسلام ناب است.بر این اسا آشنایی و تعمیق مبانی اسلام نبا برای متولیان اسلامی سازی علوم، امری لازم است.

پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید معظم له بر ضرورت نهضت نرم افزاری، دوره آشنایی با نظام تفکر دینی یا همان طرح مبانی اندیشه اسلامی با هدف رفع نواقص مذکور، از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تحت اشراف آیت الله مصباح یزدی طراحی و خدمت مقام معظم رهبری پیشنهاد و ارائه گردید که معظم له ضمن موافقت با برگزاری دوره های مذکور این کار را جزئ کار های بنیادین دانستند و بر گسترش آن بمنزله امری ضروری تاکید کردند.

مهمترین اهداف طرح مبانی  اندیشه اسلامی عبارتند از:

1)      ارائه نظام صحیح تفکر دینی  و دستیابی به معرفت دینی

2)      آشنا سازی، تحکیم و تعمیق مبانی اندیشه اسلامی

3)      نقد اندیشه های باطل، انحرافی و معارض با مبانی اندیشه اسلامی

4)      تربیت نیروهای همطراز انقلاب اسلامی

5)      تاثیر گذاری فرهنگی و عقیدتی در مراکز فرهنگی و علمی

6)      گسترش اعتقاد نظری و التزام عملی به ولایت فقیه بر اساس مبانی اندیشه اسلامی.

تمدن اسلامی مطلوب تمدنی است که در قدم نخست از نرم افزار مطلوبی برخوردار باشد.

دوبخش نرم افزاری تشکیل دهنده تمدن اسلامی عبارت است از بنشهای(تفکرات) و کنشها(رفتارها). به عبارت دیگر زمانی میتوانیم به تمدن بزرگ اسلامی برسیم که هم اندیشه های حاکم بر جامعه و هم رفتار های فردی و اجتماعی اعضای آن اسلامی باشند.

بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار فراگیران طرح ولایت:

این معرفت ها، این آگاهی ها - آشنایی با مبانی دین و مبانی فرهنگ محکم و استوار دینی - چیز خیلی عظیمی است. تفکّر فلسفی اسلام و فهم درست از مبانی اسلامی، کاری می کند که انسان در هر لحظه‌ای از لحظات، احساس می کند در کجای راه و به سمت کدام هدف حرکت می کند؛ قدرت تحلیل برای حوادث می یابد و وظیفه‌ی خودش را در هر شرایطی تشخیص می دهد.

 طرح ولایت از زبان علامه مصباح یزدی (ادام الله بقائه):

از بهترین کارهایی که سراغ دارم در طول این سی و چند سال بعد از انقلاب کارهایی است که برادران طرح ولایت انجام دادند.  آن‌چه من در این زمینه به کمک استادان، دوستان و کسانی که هم‌بحث بودیم و سال‌ها زحمت کشیدیم و مباحثه کردیم و کتاب نوشتیم، به دست آوردیم، امروز به‌صورت رایگان در اختیار شماست؛ نه نیاز دارید که دنبال استاد بگردید و نه به عراق و دیگر شهرها و کشورها مسافرت کنید.  عزیزانی که بررسی کردند نتایج این کارها را تصدیق می‌فرمایند، بعضی‌هایشان صریحا گفتند در موارد مختلف و بعضی‌ها هم می‌توانند آمار نشان بدهند، تحقیقات میدانی انجام بدهند، که بازده این کارها چه بوده؟ به گمان بنده کمتر کاری می‌شود در کشور نشان داد که با این هزینه کم، با این ابزارهای محدود، با این امکانات بسیار ناچیز، این همه برکت ایجاد کرده باشد. بنابراین، صرف‌نظر از این‌که چه کسانی مؤثر بودند، باید خدا را شکر کنید که حاصل زحمت پنجاه‌ساله، در طی پنجاه‌ روز به شما تحویل داده می‌شود، و به این ترتیب، چه‌قدر بر عمر شما افزوده می‌شود؟ البته تنها بر عمر شما افزوده نمی‌شود، وقتی شما در دیگران اثر بگذارید و این مطالب را برای آن‌ها بیان، و مشکلات‌شان را حل کنید، چه‌بسا هزاران و میلیون‌ها نفر در سایه معلومات شما و عمری که ذخیره می‌کنید، از آن بهره‌مند شوند. خدا را شکر کنید که به جای پنجاه سال درس خواندن، در پنجاه روز این‌ مطالب را آموزش می‌بینید، و بقیه‌اش را صرف راهنمایی دیگران می‌کنید، و به برکت قرآن کریم و کسی که این قرآن بر او نازل شده است، می‌توانید سعادت و آرامش در این دنیا و آخرت را هم برای خودتان و هم برای خانواده، دوستان‌، جامعه، و در نهایت برای بشریت تأمین کنید.

 

معرفی تصویری کتب طرح ولایت:


esfvelayat@

http://telegram.me/esfvelayat

وابسته به مجموعه طرح ولایت استان اصفهان