غدیر از دیدگاه علمای شیعه


غدیر


علامه طباطبایی (رحمه الله علیه):
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در غدیر خم با معرفی علی (علیه السلام) به عنوان متصدی اسلام اندیشه معاندان را باطل کرد و فرمود:
ألله أکبر از کامل شدن دین و تمام شدن نعمت و رضایت خدا و ولایت علی (علیه السلام) بعد از من.
آیت الله مرعشی نجفی (رحمه الله علیه):
غدیر ریشه و پایه دینی قیم است و بر همه مسلمانانی است که سعی کند در برپایی آن و از درگاه خداوند متعال برای کسانی که در احیای غدیر به پاخواستند امید اجر و ثواب دارم و ما هم تأیید و یاری می کنیم نسبت به برپایی این مناسبات های اسلامی که در استحکام دین حنیف (توحید) می باشد.
آیت الله فاضل لنکرانی (رحمه الله علیه):
به برکت غدیر می توانیم نظاره گر استمرار انقلاب باشیم و اسلام غدیر را به جامعه بشری ارائه نماییم با احیای غدیر حقایق ولایت و معارف اصیل مکتب زنده می شود و باید دانست گم شده جهان بشریت همین امر است و بس.
آیت الله گلپایگانی (رحمه الله علیه):
عید غدیر برترین و مهم ترین اعیاد اسلامی است که مربوط به رهبری مسلمانان است. باید در حفظ و نشر آن تلاش نماییم و به همه توصیه و سفارش می کنم با هم متحد شوید و در برابر کفر و نفاق و استکبار جهانی صف واحد تشکیل دهید.
آیت الله بهجت:
عیدی که از همه اعیاد بالاتر است عید ولایت، عید غدیر خم است، چه طور این عید بالاتر است به اعتبار این که چون که صد آمد نود هم پیش ماست.
میرزا جواد آقا تبریزی (رحمه الله علیه):
از آن نظر که ولایت افضل و واجب اعمال است، عید غدیر افضل از اعیاد مذهبی دیگر است و باید در بزرگ داشت آن اهمیت بیش تر داده شود اختصاص به ملت خاص ندارد، عید امت اسلام است.
سید حسن نصر الله، رهبر حزب الله لبنان:
برای من شرف بزرگی است که در خدمت غدیر باشیم.
ایشان در جای دیگر ابراز می دارد که: احیا حماسه غدیر و ترویج تفکر علوی، یک تکلیف الهی است.
آیت الله جوادی آملی:
اگر کسی به همه ما جاء به النبی و قوانین دین مقدس اسلام، مؤمن باشد ولی به غدیر ایمان نیاورد، به هیچ چیز ایمان نیاورده است.
حضرت آیت الله صالحی مازندرانی (رحمه الله علیه):
مسأله ولایت، مسأله بسیار مهم و از احکام اولیه است و هیچ حکمی از احکام الهی نمی تواند با آن معامله و مقابله کند. ولایت در رأس همه احکام الهیه است...
آیت الله سبحانی:
حادثه غدیر، یک حادثه قطعی تاریخی است که شک و تردید در آن به سان شک در امور بدیهی می باشد. در میان احادیث اسلامی، کمتر حدیثی از نظر تواتر واقعی بودن، به پایه آن می رسد.
سید مرتضی علم الهدی:
کسی که درباره صحت غدیر سؤال کند، گویی درستی غزوات مشهور و احوال معروف معروف پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را انکار کرده بلکه اصب واقعه حجه الوداع را پرسش نموده است، چرا که وضوح همه این موارد و فراگیر بودن اطلاع نسبت به آن ها به یک اندازه است.